[Campagne] 'Leuke' Volkskrant spot met koppensnellers
- Media
- 13 okt 2015 @ 11:14
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesJournalistiekCommercialsPrint
- 13 okt 2015 @ 11:14
- Jeroen Mirck
Eensgezinde ministers knokken voor mandaat. Wederom ernstige geschillen bij vakbonden. Getergde Franse vrachtwagenchauffeurs blokkeren wegen. Deze krantenkoppen spelen de hoofdrol in de nieuwe reclamecampagne van de Volkskrant. Dit alles onder het motto: 'Lees je koppen of lees je de krant? Meer weten is wel zo leuk.' Een opvallende nieuwe positionering: de vaak als zuur betitelde Volkskrant zet nadrukkelijk in op 'leuk'.
De campagne, ontwikkeld door DDB & Tribal Amsterdam, toont telkens enkele discussiërende koppensnellers. Ze komen niet verder dan de woorden in de kop. Want ja, veel mensen lezen ook niet verder dan die kop. De boodschap is simpel: wie de Volkskrant leest, weet meer. En het is nog leuk ook.
De campagne is dit weekend van start gegaan en moet de Persgroep-krant verder opstomen in de vaart der volkeren. De Volkskrant doet het relatief goed in het recente NOM-onderzoek, met name vanwege het grote aantal digitale abonnees. De eerste fase van de campagne wordt gevoerd op televisie, in print en in digitale media, ondersteund door een wervingsaanbod om Volkskrant gratis te proberen.
Volkskrant positioneren als 'leuk', niet als 'zuur'
Zelf spreken Volkskrant en DDB & Tribal over een 'verrassende aanpak'. De Volkskrant krijgt van oudsher het verwijt streng en zelfs een beetje zuur te zijn. De laatste jaren is de krant onder hoofdredacteur Philippe Remarque 'kritisch gebleven, maar wel toegankelijker geworden en beter gehumeurd'. De nieuwe campagne moet daar het vergrootglas op zetten.
Remarque: 'Tijdens de kennismaking kregen we een interessante discussie over de Volkskrant en de rol van redactionele content in de marketing van een nieuwsmerk. We besloten daar gezamenlijk aan verder te werken.'
Ivo Roefs, co-CEO van DDB & Tribal Amsterdam: 'Voor ons een extra leuke uitdaging, omdat we niet alleen over advertising praten, maar ook gaan inspelen op jonge en tegenwoordig sterk digitaal georiënteerde nieuwsconsumenten.'
Joris Kuijpers, eindverantwoordelijk voor de creatieve uitwerking: 'Het woord leuk valt veel en op het eerste gezicht is dat geen typisch Volkskrant woord. Je verwacht sterke begrippen als ‘scherpte’, ‘diepgang’, of ‘nuance’. Maar dat maakt ‘leuk’ ook heel bruikbaar. Je wilt typische krantenclichés vermijden en mensen juist wijzen op iets dat ze nog niet beseffen. ‘Leuk’ doet dat op een onbeholpen, maar wel aangenaam directe manier.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- campagne
- commercials
- DDB & Tribal Amsterdam
- koppensnellers
- Persgroep
- dagblad
- meer weten
- kop
- krantenkoppen
- krant
- Volkskrant
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management