[Campagne] 'Leuke' Volkskrant spot met koppensnellers

  • Media
  • 13 okt 2015 @ 11:14
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesJournalistiekCommercialsPrint

Eensgezinde ministers knokken voor mandaat. Wederom ernstige geschillen bij vakbonden. Getergde Franse vrachtwagenchauffeurs blokkeren wegen. Deze krantenkoppen spelen de hoofdrol in de nieuwe reclamecampagne van de Volkskrant. Dit alles onder het motto: 'Lees je koppen of lees je de krant? Meer weten is wel zo leuk.' Een opvallende nieuwe positionering: de vaak als zuur betitelde Volkskrant zet nadrukkelijk in op 'leuk'.

De campagne, ontwikkeld door DDB & Tribal Amsterdam, toont telkens enkele discussiërende koppensnellers. Ze komen niet verder dan de woorden in de kop. Want ja, veel mensen lezen ook niet verder dan die kop. De boodschap is simpel: wie de Volkskrant leest, weet meer. En het is nog leuk ook.

De campagne is dit weekend van start gegaan en moet de Persgroep-krant verder opstomen in de vaart der volkeren. De Volkskrant doet het relatief goed in het recente NOM-onderzoek, met name vanwege het grote aantal digitale abonnees. De eerste fase van de campagne wordt gevoerd op televisie, in print en in digitale media, ondersteund door een wervingsaanbod om Volkskrant gratis te proberen.

Volkskrant positioneren als 'leuk', niet als 'zuur'

Zelf spreken Volkskrant en DDB & Tribal over een 'verrassende aanpak'. De Volkskrant krijgt van oudsher het verwijt streng en zelfs een beetje zuur te zijn. De laatste jaren is de krant onder hoofdredacteur Philippe Remarque 'kritisch gebleven, maar wel toegankelijker geworden en beter gehumeurd'. De nieuwe campagne moet daar het vergrootglas op zetten.

Remarque: 'Tijdens de kennismaking kregen we een interessante discussie over de Volkskrant en de rol van redactionele content in de marketing van een nieuwsmerk. We besloten daar gezamenlijk aan verder te werken.'

Ivo Roefs, co-CEO van DDB & Tribal Amsterdam: 'Voor ons een extra leuke uitdaging, omdat we niet alleen over advertising praten, maar ook gaan inspelen op jonge en tegenwoordig sterk digitaal georiënteerde nieuwsconsumenten.'

Joris Kuijpers, eindverantwoordelijk voor de creatieve uitwerking: 'Het woord leuk valt veel en op het eerste gezicht is dat geen typisch Volkskrant woord. Je verwacht sterke begrippen als ‘scherpte’, ‘diepgang’, of ‘nuance’. Maar dat maakt ‘leuk’ ook heel bruikbaar. Je wilt typische krantenclichés vermijden en mensen juist wijzen op iets dat ze nog niet beseffen. ‘Leuk’ doet dat op een onbeholpen, maar wel aangenaam directe manier.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken